söndag 30 januari 2011

Sänk oss när vi redan drunknar..

Sverige, varför sparkar ni på dom som ligger och drar undan mattan från dom som vacklar?


Jag har traditionsenligt, denna helg tagit min första cykeltur i min nya stad. Någonting jag gör för att virra bort mig och sedan hitt ahemigen, så jag lär mig hur stan ser ut och kanske eventuellt måster fråga någon om vägen, vilket skapar nya band och är trevligt. En medveten "cykelstrosning" med andra ord.

Under dessa två timmars cyklande hittade mina glädjeområden i Motala, kvarter som gör mig glad när jag kommer dit, Ekön och Charlottenborg, även ansedda som två av Motalas invandrartäta områden. Där fanns det inte en svensk så långt ögat nådde,men det vimlade av människor ute på gården, av kvinnor med sjalar, arabisktalande barn som lekte och orientalisk musik som hördes från lägenheter. Underbart! Tycker jag, eftersom jag älskar allt som är annorlunda! Men än en gång frågar jag mig varför det blir såhär, med alla utlänningar i samma område? De är kanske nöjda med att bo så och det är ju bra, men det för min hjärtefråga på tal ännu en gång, var sker integrationen mellan människor i Motala? Den plats där människor från olika kulturer faktiskt möts och umgås.. Att även en liten stad som detta har Rinkeby-tendenser gör mig lite lessen och fundersam.

Jag cyklade vidare på Ekön och kom till en slags kvartersgård med ungdomar utanför. Pratade lite med dom och det visade sig att detta hus var deras fritidsgård, med betoning på var. Tydligen hade det kommit klagomål från folk i husen runtomkring denna gård så efter igår skulle den stängas och bli Veterinärsklinik.

WHAT?????

Jag e så trött på politiker som försöker sopa problemen under mattan med enkla lösningar. Jag är ingen höjdare på årsbudgetar och polisfrågor, men dessa lösningar kan inte vara genomtänkta.

Politikertankar: Vi sätter alla invandrare i samma område så är dom glada och vi stänger fritidsgården på Ekön så blir det inge mer stök.

Verkligheten: Vi avskärmar invandrarna från svenskarna så mindre förståelse uppstår och vi stänger fritidsgården så att ungdomarna inte har någonstans att vara utan istället hänger på stan och kommer i kontakt med nya människor, äldre, erfarna som säkert har "ett och annat" att lära dom, för en ljusare framtid!

Bra jobbat Motala kommun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar