söndag 30 januari 2011

AlkoHÅLet..

Vad e det med alkoholen som gör den så spännande?

Har just kommit hem från en insparksfest för gymnasiet med ett hundratal gymnasieelver dansades runt som galningar. Jag var där för att göra reklam för Hallen, men insåg ganska snabbt att meddelandet inte gick hem, utan att deras hormoner ville dansa istället för att snacka..
Kul att se dem i aktion..mina nya "kompisar" :)

Det som fascinerade mig var dock inte deras hormoner, utan tillställningen i sig. Det var en drogfri kväll för ungdomar 16-20 år, men väl på plats blev det tydligt att merparten av ungdomarna ändå lyckats ta sig en öl eller två innan dom gick dit. Som att det var ett måste för att ha kul.

Det har märkts tydligt när vi har gjort reklam för Halleninvigningen. Ungdomarna blir taggade, tills dom får höra att den är drogfri och att man inte kommer in om man druckit...för vi har blåskontroll.

Drogfritt har aldrig varit någon hit egentligen och jag frågar mig själv varför. Vi har roligt hela tiden utan alkohol, men ändå finns den där och när det ska partajas är den nästan oersättlig, för de flesta.

Jag har prövat båda..med och utan och kan se "glädjen" i båda slags festanden, så jag frågar mig egentligen inte om alkoholen gör det roligare eller inte, men på det sättet vi dricker den i Sverige (det som i USA kallas "binge drinking" aka pimpling) så börjar jag mer och mer undra om det inte är så att alkohol används som en fyllnad.
De flesta kan ha roligt både med och utan, så vad är det vi saknar? Vad är det i vårt underbara land som vi försöker glömma med hjälp av alkohol?

Vad är det vi egentligen borde lägga i alkoHÅLet??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar