söndag 30 januari 2011

Arg i förväg..

"Man ska bli arg innan man BLIR arg för att inte känslorna ska ta över"

Det sa min handledare till mig när jag gjorde praktik i en liten, omotiverad högstadieklass i på Alfred Dalin-skolan.
Det handlar om att se vad som ska hända så man kan ta tag i stökigheter innan de har hänt med en ilska som inte går på djupet men är tillräckligt skarp så att kidsen förstår att man menar allvar. En sådan ilska ligger ytligt så att man snabbt kan vända om och skratta om stämningen vänder.

Jag tror att jag 'ntligen har förstått vad han menade, Jocke på VISKA. Hallen är en plats där denna ilska måste tillämpas, t.ex när det blir bråk vid biljarden eller när kidsen int respekterar det man säger som coach.. Då måste man bli arg innan man blir arg, för sekunden efter en dust kan det komma en ungdom som vill något helt annat och då måste man kunna släppa ilskan och släppa fram gladheten igen.

Detta fick vi testa idag, jag å Lisa.. Å jag måste säga själv att jag är nöjd medmitt andlande. Gjorde ett litet missta där jag lät ilskan påverka mig och gå ut över fel person vid ett tillfälle. Jag hoppas jag får chansen att be om ursäkt imorn!

Hallen, stället där det händer! Gött! Jag lär mig varje dag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar