måndag 18 juni 2012

Integration!

Idag pratade jag om integration med några människor!


Det var en mix av människor från andra kulturer och svenskar som diskuterade målet med att dela kulturer med varandra.


Jag vet att jag är lite en besserwisser ibland angående saker och må så vara men denna gång måste jag faktiskt ta den kronan och säga att jag tycker att vissa människor tänker fel!


När jag tänker på en integrerad kultur så tänker jag å ett samhälle där alla lever tillsammans, alla inbjuder varandra att ta del av sina olika kulturaspekter. Eftersom alla delar alla aspekter och lever tillsammans så måste ju det innebära att alla kulturinslag till slut mixas samman så att det uppstår en ny kultur.. Som alla bidragit till och kan identifiera sig med. En integrationskultur :)


Det måste ju ju vara det ultimata, utopiska målet med integration!


Jag tror att det många tänker angående integration egentligen är det vi kallar assimilering. Assimilering är det fenomen där minoritetskulturerna ändrar på sig för att passa in i den stora massan. De ger vika på sina egna principer för att kunna vara ett med majoriteten.


Tyvärr tror jag att det är på detta vis som integration förväntas av gemene man.


Jag tror att det sitter en massa människor hemma och väntar på att minoriteterna ska bli mer lik dom själva så alla kan umgås i majoritetssamhället.


En följd av detta tror jag blir det jag kallar isolering av minoritetsgrupperna. När de upplever att de måste ge upp sin kultur så blir det extra viktigt för dem att bevara, så de inte tappar det enda de har. Sitt arv!


Jag tror att det är därför de från andra kulturer i diskussionen idag började prata om att visa upp sin speciella kultur. Så de kan bevara den och föra vidare till sina barn.


Alltså.. Svenskmänniskorma är rädda att minoriteterna kommer och påverkar deras kultur, och invandrarmänniskorna vill inte bli uppätna av den svenska kulturen.


Du ser! Det är när man tänker så, som vi får det precis som vi har det nu..


Grupper, grupper, isolerade grupper..
Åt båda håll!


Grupper som är rädda att förlora något!


Det är precis där ALLA tänker fel (utom ja förstås, besserwissern ;)


Tänk om vi istället för att vara rädda att förlora tittar på vad vi kan vinna.. Vad skulle hända då?


Om jag bjuder in indiern i lägenheten bredvid på köttbullar och så tar hon med sig en stark indisk krydda som vi blandar i köttbullarna så lagat vi maten tillsammans på bådas villkor!


Vi förlorar ingen kultur, vi använder det vi båda har för att skapa en ny uppsättning tillsammans!


Förlorar ingenting, vinner en vän..
Kanske för livet.


Hur låter det?


Jag tänker att DET är RIKTIG INTEGRATION!


Definition av integration enligt Wikipedia..


"Sammanställning av sinsemellan olika delar till en komplexare helhet"


Så länge man håller kvar och försöker bevara kan man inte gå framåt och integrera!


Lets do it together!!!


(ps. Eftersom jag claimade besserwisserheten här så, känn er fria att köra replik på det och ifrågasätta ;)


(pss. Uttrycket invandrarmänniskor och svenskmämniskor är välmenande uttryck.. Inser att det kan uppfattas som väldigt politiskt inkorrekt.. Men vi är alla människor.. Det är skrivet med kärlek!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar