tisdag 31 januari 2012

The rise of evil..


Minnesdagen 2012 har precis passerat..




Utsedd av FN 2005 är 27 januari dagen då länder i hela världen minns vad som hände under andra världskriget. Det var den dagen som fångarna befriades ur koncentrationslägret i Auschwitz och fick sina liv tillbaka. Liv som för alltid var fyllda av smärta och minnen av den konstanta skräck och lidandet de genomlevt i arbetslägret.

Vi har mints denna dag tillsammans med ungdomarna på mitt jobb. Tittat på film och lyssnat på berättelsen av Benny Grunfeldt, en överlevare, en av de få som finns kvar.

För många passerade denna 27 januari 2012 förbi som alla andra dagar som man knappt sätter på kartan i sin livshistoria för att den är som alla andra. Jag tror inte Benny Grunfeldt är en av dom.
JAG är inte heller en av dom.

Jag har en film hemma om andra världskriget. 'Hitler, the rise of evil' heter den och handlar om Hitlers liv, denna ökända man. Fråga mig inte varför jag köpte den, det är ju ingen slötittarfilm direkt. Jag anar att det var för att jag vill förstå. Gräva lite djupare och förstå denna man, med detta stora hat. Filmen har legat i min bokhylla i ett år, men häromdan slog jag slag i saken och började titta.
Storyn om Hitler.

Trailer!


Den swischade förbi lite i början om hans barndom och gick ganska direkt på hur han blev soldat i unga år och slogs och började ta till orda för att påverka världen runt omkring sig. Med lögner.
Jag tycker det är lite synd att de skyndar igenom hans barndom, för jag tror att det är där allt började.
Jag tror att det är där det mesta börjar som har med åsikter och livsstil att göra. Det är någon snabb scen från hans 10-års ålder där hans pappa utbrister att "allt är judarnas fel'..han nämner hur de tar över Tyskland med sin handel och ruinerar de som faktiskt har rätt till landet.

Jag tror det är där det börjar!

Jag kände inte Hitler, har ingen aning om hur det var att stå öga mot öga med honom och diskutera, men filmen beskriver honom som en väldigt manipulativ man, beordrande, obarmhärtig. En man som beordrar att utrota ett folk, chaa, det är väl precis så jag skulle föreställa mig honom.
Men var kommer det ifrån. Hur kan man ha ett sådant otroligt hat mot någon?

När det handlar om det otroliga som hände under andra världskriget, så är det alltid alltid alltid den frågan jag ställer mig. Hur? Varifrån? Vilka ohyggliga händelser måste ske för att bygga upp ett sådant hat som driver en person till att utrota en befolkning. Var kommer det ifrån?

Det är det jag skulle vilja vet mer om, det som jag önskade att filmen handlat om lite mer. Exakt de tillfällen, de händelser där hatet skapades. För jag tror att källan till hatet är precis var man måste gå för att hitta nyckeln. Nyckeln till förändring.

Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja stå öga mot öga med Hitler och ifrågasätta det han trodde på.

Minnesdagen är till för alla som bekämpar intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism.
Den är viktig. Viktigare än de flesta av oss inser.

Fråga överlevarna. Fråga Benny Grunfeldt!

Många är debatterna om att det ohyggliga som hände inte får hända igen.
Ändå så gör det det. Ofta. Ändå så finns den där källan till hat. Ligger och pyr hos människor av olika anledningar. Hat som är ofattbart.

Det finns en film i samma tema som uttrycker hur en sån rörelse kan växa.. "Die Welle", The wave.
The Wave handlar om ett experiment som gjordes på en skola i Kalifornien på 60-talet. Ett experiment av en lärare som ville visa sina elever hur en sån sak som Hitler-regimen lätt skulle kunna hända igen. En film som visar hur otroligt lättmanipulerade vi är när v upplever oss behövda och del av någonting större. En grymt bra film. En hemskt skrämmande film!

Trailer!



Källan till hatet är roten till problemet.
Vägen till förintelsen är vår mänskliga svaghet.
Nyckeln till lösningen är vårt mod.


 "The only thing necessary for evil to flourish is for good men to do nothing!" /Edmund Burke

"Den enda som behövs för att ondskan ska växa att de goda inte gör nånting" (fritt översatt)


Glöm inte att komma ihåg och agera!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar