söndag 22 januari 2012

Money makes the world go round...


..tyvärr!!

Idag hade jag en diskussion på jobbet om droger och dylikt. Det var egentligen en bra diskussion där vi (deltagarna) enades om hur bra det är att mitt jobb finns så att ungdomar har något att göra, så de inte hänger på stan och börjar med droger.
En bra diskussion, med en bra start..

Samtalet mynnade senare ut i hur samhället sparar så mycket pengar på att ett ställe som Hallen finns, för du ska bara veta hur mycket pengar vi sparar på att hålla ungdomar ur fängelse. Det kan nämligen kosta närmare 9000kr per dag att vårda en ungdom som har problem med droger och hujedamej vad mycket pengar det är för samhället. Tänk vad vi sparar på att Hallen finns.

Egentligen är det ju ett bra motiv, med positiv utgång och en poäng som säger att Hallen är bra för samhället och ungdomarna. Men det gjorde mig ändå lite upprörd.. Surprise :)

Det faktum att diskussionen landade på vad samhället tjänar på att hålla ungdomar från droger. Ja, jag vet att det är en win-win situtation som innefattar att verksamhet som Hallen räddar liv på ungdomar, men det stör mig att diskussionen så ofta handlar om pengarna i det hela.

Jag är ingen ekonom. Kämpar oftast med att hålla ihop min ekonomi och få allt att gå ihop, så jag vet inte om jag har rätt att uttala mig i ekonomi-frågor, och det är väl förmodligen därför jag inte gör det. Men en sak är säker, att jag inte har det jobb jag har på grund av pengarna. Inte för att jag tjänar dåligt, men för att jag bryr mig om ungdomarna i sig. Jag jobbar inte på Hallen för att göra samhället en tjänst och spara in pengar, utan för att jag vill göra ungdomars värld till en bättre plats. Klyschigt jag vet, men så funkar jag. Jag skulle aldrig kunna jobba på en ekonomi-avdelning där allt allt allt handlar om pengar, för mig skulle alla pengar lika gärna kunna försvinna och en utopi av "vi-bryr-oss-om-varandra"-värld uppstå där allting bygger på att bry sig om och inte kräva ut sånt som pengar..

Som jag sa, det är en utopi och det kommer inte att hända. Jag har inte ekonomi-ansvaret på mitt jobb vilket är fantastiskt bra och skönt.

Det som gör mig upprörd är helt enkelt att de flesta diskussionerna handlar om pengar i slutändan.

JA, vi vill förändra världen men det finns inge budget för det.
JA vi vill ge mat till barn i Afrika men vi har inga pengar.
JA, vi vill rädda sälarna i Östersjön, men vem betalar?
JA, vi vill återvinna, men vem kör sopbilen som kostar?
JA, vi gillar ungdomar, men det viktiga är vad samhället tjänar på att de inte hamnar i drogproblem.

Jag vet att i slutändan betyder allt samma sak.. Bygg en ungdomsgård och ge ungdomarna en meningsfull fritid, så sparar du samhällets pengar och räddar liv.

Bra!

Så länge alla aspekter tas med i diskussionen!

Tack!


Här kommer texten till min favoritsång just nu av Jessie J.



Price Tag

Seems like everybody's got a price,
I wonder how they sleep at night.
When the sale comes first,
And the truth comes second,
Just stop, for a minute and
Smile

Why is everybody so serious!
Acting so damn mysterious
Got your shades on your eyes
And your heels so high
That you can't even have a good time.

Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We're paying with love tonight...

It's not about the money, money, money
We don't need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag

Ain't about the (ha) Cha-Ching Cha-Ching.
Ain't about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

We need to take it back in time,
When music made us all UNITE!
And it wasn't low blows and video Hoes,
Am I the only one gettin... tired?

Why is everybody so obsessed?
Money can't buy us happiness
Can we all slow down and enjoy right now
Guarantee we'll be feelin
All right.

Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We're paying with love tonight...

Yeah yeah
Well, keep the price tag
And take the cash back
Just give me six strings and a half step
And you can keep the cars
Leave me the garage
And all I...
Yes all I need are keys and guitars
And guess what, in 30 seconds I'm leaving to Mars
Yes we leaving across these undefeatable odds
It's like this man, you can't put a price on life
We do this for the love so we fight and sacrifice everynight
So we ain't gon stumble and fall never
Waiting to see, a sign of defeat uh uh
So we gon keep everyone moving there feet
So bring back the beat and everyone will sing
It's not about...

Yeah yeah
Oo-oooh
Forget about the price tag

(taget från denna sida!!)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar