onsdag 9 maj 2012

Om barn..

En liten tanke.. barn kan ju oftast nedvärderas på olika sätt..

De är "för små, för dumma, för omedvetna, för larviga, för ointelligenta, för oansvariga etc". Ni förstår nog vad jag menar. Ni har säkert själva tänkt så någon gång, precis som jag.

Men sedan några år tillbaka har jag bestämt mig för att aldrig tänka så.. För barn är inget annat än fantastiska!

Jag tänker på min brorson som är två år. Han härmar allting och lär sig saker snabbar än en häst löper. Han vågar uttrycka sig och fast han inte kan några "riktiga" ord knappt så pratar han på. Han uttrycker sig och vågar testa på det okända språket. I en sådan situation faller ju många vuxna. Rädda att göra bort sig, säga fel, inte bli förstådda.. Men det skiter han väl i, han bara pratar på. Härligt!

Sedan tänker jag på barnens om var på disco på jobbet ikväll. Tre tjejer kom på mellanstadiediscot. Tre glada, sprudlande tjejer i 10 års åldern. Tre tjejer som i tre timmar roade sig själva utan en tanke på att det bara var dem där. Går man på Harrys en lördag och det är tre personer där så sitter dom och surar i ett hörn eller super sig dyngraka för att glömma hur tragiskt deras uteliv är (hårddraget!).

Barn är fantastiska!


Här är han..mine genialiska brorson Matteus :)




Behåll barnasinnet så länge du kan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar