måndag 10 oktober 2011

Kräftfiske..


...är ju sånt som de flest Motala-bor har gjort så länge de kan minnas. Jag som kommer från nordligare breddgrader, har inte det. Metat har jag gjort och jag kan inte minnas att jag nånsin tyckte det var intressant och skojigt. Därför har väl tanken på att utföra kräftfiske inte riktigt slagit mig. Men, Herrens vägar är outgrundliga..

Det var en gång en kväll i septemeber. En sen kväll, närmare natt. Klockan hade slagit halv 1 och jag skulle till att gå hem från jobbet en fredag. Men ni vet hur det är, jag var lite rastlös och trött på att gå mellan jobbet och hemmet.. En fredagnatt i Motala.. Inte heller särskilt sugen på puben vid den tiden. Nöden har ingen lag, så jag tog en promenad ner till hamnen i mörkret. Strosade utanför Motormuseet å försökte ta lite bilder på nattreflektionerna i vattnet.. När någon plötsligt talade till mig från en bänk.

Man blir ju lite skraj när någon plötsligt dyker upp och säger något i halvdunklet. Men jag pratade med mannen i sin abästa år och det visade sig att han satt och kräftfiskade. Han hade barnen i bilen som han väckte med två timmars mellanrum så de kunde dra upp burarna som de lagt ner under bryggorna. Så vi pratade lite om kräftfiske och hur jag aldrig gjort det innan. Hur jag faktiskt knappt sett levande kräftor innan. Så han tog fram den vita lådan med dagens fångst så jag fick titta på och hålla dem.

Banalt kanske du tycker som e van, men jag blev jätteglad över att hitta en kräftfiskar kompis mitt i natten som lärde mig allt han kunde. Sen gick det sig så väl att jag fick stanna en stund med dem. han väckte barnen för det var dags att kolla fångsten å jag fick hänga på och de lät mig dra upp en och en annan bur för att kolla fångsten.

Jättemysigt!

Säkert inte vad många skulle säga om kräftfiske, men denna kväll blev en välsignelse för mig som lärde mig ett och annat å gav mig nya kräftfiskar vänner.

Jag kommer inte ihåg ditt namn snälla mannen, det kan ha varit Ulf.. Men hur som helst, jag är grymt tacksam för din vänlighet mitt i natten när jag var rastlös. Hoppas kräftorna smakade :)

Här kommer lite mobilbilder från mitt första kräftfiske ever..









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar