torsdag 21 juli 2011

Feminist-Mattan

Mansgrisar är ni allihopa..eller? Ibland undrar man ju!

Jag har en tid nu kallat mig feminist fast jag egentligen inte vetat vad det stått för, det går så många karuseller hit och dit med t.ex FI som största förvirringen. Men jag måste ändå säga att jag blir mer och mer säker på min sak. För vart jag än går i världen står dom där, killarna som tror att dom äger världen för att dom har en snopp. Som tycker sig ha rätten att utnyttja det faktum att de har varit det makthavande könet sedan urminnes tider. Och det faktum att de inte ens ser själva vad de håller på med, trots all debatt som varit, skrämmer mig och får mig faktiskt att undra ifall inte killar är lite trögare än tjejer.

För där sitter jag på en fest, i en småstad, med människor som skrattar var enda gång en grabb säger att han "got it in his pants" eller helt enkelt bara tycker att allt han säger är roligt, för att han är kille. OCH de andra grabbarna skrattar såklart.. För det e precis deras melodi. Mig, äcklar det bara!

Jag ska inte säga att jag är helt oskyldig dock.. Jag har länge varit passiv acceptant av detta. Suttit i gänget och skrattat åt grabb-skämten. För det e sånt tjejer ska göra eller?
Men jag vet bättre nu. Grejen är den att så fort man får för sig att säga nånting om hur mansgrisiga grabbarna är så är man en "raggata" eller bitch eller nåt annat trevligt som killar har tillåtits att säga genom åren.. Hmm, what a shame, man kan inte ens uttrycka sitt missnöje utan att få en hord av mansgrisar mot sig.

Fattar ni vad jag menar!

Men det finns goda exempel.. Vänner jag har som fattat lite hur det är på andra sidan och också ser mansgrisigheten. Så jag tänker inte ge upp min feminism!

Jag vill inte att kvinnorna ska ta över, det finns två kön av en anledning. Men jag vill å ena sidan att när en kille e så superstolt över vad han "got in his pants", ska en tjej kunna vara det på samma sätt utan att riskera att bli kallad hora och raggata. Jag vill att män och kvinnor ska respektera varandra på samma sätt. Jag vill att attityden i samhället ska förändras så all macho-bullshit dör och vi tillsammans kan vara produktiva.

Det e vad jag vill.. Om det e är det det är, säger jag bara..

Feminist - javisst!

7 kommentarer:

  1. Män OCH kvinnor utnyttjar fördelar i hur samhället är uppbyggt. Det finns stora orättvisor åt båda håll som inskränker på människors möjligheter. Män som utnyttjar sitt kön för att få fördelar gör det och utan att reflektera över det själva. Men jag tror att detsamma gäller kvinnor. Som kvinna ser man kanske männens "maktmissbruk" eftersom det är lättast att se saker från sitt eget perspektiv. Förmodligen är det också så att de fortfarande drar större fördel av sitt kön än vad kvinnorna gör.

    Men nu när dubbelarbetet(jobb+familj) är på väg att delas i större utsträckning blir det också tufft att vara man, eftersom samtidigt med detta lever en gammal mansbild kvar så att denne snart har ett trippelarbete..

    Jag vet inte riktigt vad det innebär att vara feminist, men: Feminist - Javisst!

    SvaraRadera
  2. Dan, menar du att män blir mer macho för att de känner sig i underläge för att kvinnorna e på g.. eller? Att de måste uppehålla även en tredje bild av mannen för att skydda sig från kvinnostormen?? Det låter ju helt absurt..
    Jag säger inte att det är lätttt att vara man, det måste kännas grymt splittrat iland med alla olika krav.. men varför ska det vara så svårt att erkänna det istället för att ta på sig neandertalarsättet?

    Lägg ner attityden helt enkelt..så kör vi lika svåra villkor all in!!! Tjejer vill inte ha machomän som hugger ved i skogen längre!

    SvaraRadera
  3. Jag vill bara säga..Dan, att jag vet att det finns de som inte är mansgrisar med.. Jag har goda vänner som inte fallit ner i det träsket och som jag värdesätter högt!

    SvaraRadera
  4. Nej, det var inte så jag menade. Kanske pratar vi förbi varandra om lite olika saker. Jag menar egentligen bara att både män och kvinnor är människor och att människor gärna har fördelar och kanske inte tänker så mycket på att villkoren är olika när de är till ens fördel. En liten förklaring till mäns beteende..

    Med dubbelarbete menade jag att kvinnor har haft och i många fall fortfarande har, en utsatt situation då de både arbetar och tar det mesta ansvaret hemma. Men när nu den moderna mannen sköter allt mer av hemarbetet blir många män drabbade då de också genom de "manliga sysslorna" som inte i lika hög grad blir utförda av kvinnor.

    SvaraRadera
  5. Sorry missförtod dig.. Å jag ser vad du menar, du har en poäng förstås! Jag tror att det jag är ute efter inte handlar så mycket om de fysiska sysslorna över huvud taget.. Min åsikt är ju att man hjälps åt hemma med det man kan, å om ingen kan ringer man manpower typ, utan att nån behöver bevisa nåt :)

    Det jag söker är en attitydförändring. Jag är inte bra på att laga bilen, önskar jag va det, men det tekniska är inte min starka sida och det jag tycker är roligast, men det spelar ingen roll så länge det inte bara antas att det inte är det för att jag är tjej, är du med!?

    Som den eviga diskussionen mellan mig och min mor om min brorson gillar bilar för att det "finns i blodet" eller för att han sett karlar köra bilar i högre grad än kvinnor. Viket är ok, så länge man som man inte antar att det är det enda rätta. Å att flickor antas ska bry sig mer om att dockan i vagnen har det bra än det faktum att det är roligt att köra den!

    På samma sätt som jag inte ska anta och tycka att killar är bättre på att meka än tjejer nånsin kan bli. Tro mig, jag jobbar fortfarande på mig själv.. Vi är ju alla färgade av vår omgivning och uppfostran!

    Det e ingen lätt fisk att bena ut!

    SvaraRadera