lördag 11 juni 2011

När en främling sitter i din soffa..

..undrar du då inte vem det är?
Jag gör det. Mina nära vänner gör det. I en småstad gör man INTE det.

Efter 9 månader i denna lilla småstad har jag fortfarande inte förstått detta med slutenheten. Det är klart att den finns i storstäder också. Jag har väl upplevt att grupp-problemet är world wide, men i den utsträckning som den är här är det värsta jag sett i mitt liv.

Som i exemplet ovan.. Man kommer till någons hem, inbjuden av en bekant till en främlings hem. Sätter sig i soffan och slår på trevligheten. Jag frågar vem det är som bor där och fortsätter med det vanliga "är du härifrån", "vad gör du", "är det skoj"osv. Tar en paus och väntar på lite feedback.. och får INGENTING.

Jag kanske försöker mig på en liten fråga eller kommentar om lägenhetens interiör, tar en paus och väntar på ett svar.. och får INGENTING.

Efter typ 3 sådana vändor tar min energi slut och jag skiter i det helt enkelt. Sitter i soffan en timme eller så och är mrs nobody.. Sen går jag.. Förvånad över hur människan som äger lägenheten inte kan vara ett endaste litet dugg intresserad av vem jag är. Där sitter jag alltså, en främling i en bekant kompis soffa.. En främling som tydligen är ointressant. En främling som ses som ett hot, ett tråk, en alien eller vad vet jag. Jag är helt ointressant, tillintetgjord av människor som inte undrar, inte ens lite.

Jag har ännu inte kommit på anledningen till att någon inte kan vara intresserad av främlingen i soffan.

Men det skrämmer mig!
Den attityden borde vara utrotad nu i vårt "öppna" samhälle!

Det är en sån attityd som skapar utanförskap i samhället, och när jag som svenne sitter i en främmande soffa och känner mig som en utomjording, främlingsfientligad i min egen stad, i mitt eget land, då är det nånting dom är fel.

Riktigt fel!!

6 kommentarer:

  1. Vad tråkigt gumman! Förstår att det kändes hemskt, en anledning till varför jag är blyg! =)Enda positiva (?) förklaring kan vara att man ska värna om andra integritet så då får man inte vara nyfiken om andra, låter hemsk så jag bryr mig inte om den förbannade integriteten, till vilken nytta gör den?! =) Puss o kram! Sofia T.

    SvaraRadera
  2. Sofia, du blyg?? ;)

    Ja e inte ledsen längre, mest irriterad över att det fortfarande är så på många ställen jag åker till. Irriterad över att människor inte kan eller vill se längre än sin egen näsa.. Förstår de att deras sätt att tänka är lika med främlingsfientlighet, förstår det att de är attityder som deras som håller vårt samhälle separerat där blattarna är blattar och svennarna sitter i sin soffa? I mitt fall är även svennen blatte.. De kan lika gärna sälla sig till Sverigedemokraterna och hålla med om att alla som inte "hör hemma i min soffa" a.k.a mitt land kan dra, för de är inte intressanta, de har inget att ge mig så de har inget värde.

    Det kanske är att hårddra det, men jag är helt övertygad om att det är där det börjar, i din egen soffa!

    Som sagt, det skrämmer mig!

    SvaraRadera
  3. Jag tror vi behöver prata. Vad hände?? Jag hatar att höra detta ...OMG! I hate that your having such a hard time, I wish I were there!!

    SvaraRadera
  4. Det e ok sara elin.. Det e sånt som händer hela tiden här.. börjar vänja mig, sjukt va, haha :)

    Men jag pratar gärna snart!!!

    puuusssss

    SvaraRadera
  5. Så tåkigt att höra att du har det jobbigt..men det blir bättre.. jag lovar...det var samma för mig i göteborg..efter ett tag(efter man slitit av sig allt sit hår) så knäcker man "koden" det är STOR skillnad på hur vi Norrlänningar och alla söder om Gävle kommunicerar, vi pratar på olika sätt.. för att inte tala om skämten..vi har ganska grova skämt.. och jag kände mig oftast som en neandertalare bland Göteborgs "finsmakare".. Det känns också som om dom hellre vill träffas på ett fik eller afterwork på krogen, att bjuda hem någon är tydligen ett väldigt stort steg.
    Men efter allt detta kanske man lyckas förstå hur allt funkar.. det, finns fina människor det finns människor som vill bry sig..men de har nog inte knäckt din kod än..

    SvaraRadera
  6. Tack för uppmuntran Linkan :)

    Ja gillar din kommentar på slutet att det e dom som inte knäckt min kod än.. Medan jag tycker jag ser igenom dom.. Lite så är det nog :)

    SvaraRadera