måndag 27 juni 2011

Allt man läser påverkar en..

..det jag läser påverkar mig!

Det är ingen hemlighet att jag läser Ayaan Hirshi Alis böcker just nu. Ayaan skriver kritiskt om Islam och den uppväxt hon varit med om..den behandling som kvinnor får i den klankultur hon kommer ifrån.

Jag har ingen erfarenhet av varken klankultur eller islam på ett närmare sätt, kan inte egentligen uttala mig..

Men sittandes på en bänk på torget läsandes hennes bok 'Nomad' med ett gäng somaliska män vid bänkarna bredvid vid glatt diskuterandes är det omöjligt att inte undra..

Hur många flickor i Motala är det som ofrivilligt blivit omskurna hemma..emot Sveriges lagar..?
Hur många flickor har lämnat Motala på semestern å blivit bortgifta i sina hemländer till äldre män, för att bibehålla traditioner..?
Hur många flickor som skulle kunna hänga på Hallen är fast hemma med hushållssysslor, plikttroget till släktled avd traditioner, offrandes sina drömmar och framtidsplaner?
Hur många flickor är nöjda med att leva så och hur många önskar att de kunde förändra sin situation..?

Vad kan jag göra??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar