fredag 17 juni 2011

"Du e dum i huvet..

..betala för att få ont i rumpan, det skulle jag aldrig göra!"

Det är den vanligaste kommentaren när jag säger att jag har cyklat Tjejvättern. Eller när jag säger att min pappa ska cykla 30mil ikväll å att jag nån gång faktiskt och skulle vilja genomföra en Vätternrunda själv.

Vad som driver dessa människor till att utfalla i negativa klanger om någonting som är en fantastisk bedrift det vet jag inte. Kanske har de haft dåliga cykelupplevelser i livet, kanske är de faktiskt avundsjuka trots att det talar ner hela grejen eller kanske är de helt enkelt ovana med människor som vill nånting annat än dem själva och sticker ut lite. (Egentligen kan man kanske inte säga att man sticker ut när man ska cykla tillsammans med ett gäng på 8000 brudar (i mitt fall.. 22 000 i pappas fall) men ni fattar grejjen)

Kanske är det lite av varje. Att ge sig den på att genomföra ett lopp på 10mil (vi tar mitt fall nu då) och träna och tagga sig mentalt för detta i kanske 5 månader och sedan verkligen göra det är otroligt och av Sveriges 9 miljoner är det det faktiskt bara en bråkdel som her sig ut..intressant.

Jag har ibland suttit och diskuterat om hela världen har tappat motivationen. Jag jobbar med ungdomar och med tanke på det låga engagemanget över lag hos de jag ser kan jag ju börja undra om inte detta engagemang gäller hela Sveriges befolkning, sådana som inte cyklar tjejvättern..

Kanske e det e knasig parallell att dra.. Alla gillar ju faktiskt inte att cykla och man behöver ju inte ha tappat sugen bara för att man inte vill sätta sig och cykla 10 eller 30 mil.

Egentligen är det inte det som är grejen. Att cykla eller inte cykla det är inte det som är frågan. Det som fick mig att skriva detta inlägg är attityden och kommentarerna.

"Du är dum i huvet"

Ja, det kanske jag är.. Men hellre dum i huvet än "lam i huvet".
Jag är hellre knasig och utmanar mig själv än tappar livsglädjen och går runt i en cirkel.

Som sagt, jag vet inte anledningen, människor gör säkert en massa andra spännande, utmanande saker i livet än att cykla.. Det vet inte.. Men jag frågar mig om en människa som är nöjd och utmanar sig själv oftare än inte är en av dom som säger

"..jag vägrar betala för ont i rumpan.."

Jag tror inte det! Rätta mig om du tycker nåt annat...

3 kommentarer: