söndag 10 april 2011

Kvinnor kräver mycket uppmärksamhet..

..och tid och energi, sägs det ju. Men jag har tänkt på detta en hel del och jag är beredd att kasta mig ut och påstå att det inte är hela sanningen.

Tänkt dig t.ex hur en kvinna i ett förhållande vill prata av sig och diskutera saker och älta händelser som hänt under dagen. Men för att få göra det måste hon först lägga tid och energi på att berätta för mannen hur manliga han är och hur duktig han är på att vara man för att få hans uppmärksamhet och få tid tillbaka. Det är ju lite grann att ge och ta, vilket är meningen med förhållanden. Skillnaden ligger i att kvinnor anstränger sig så otroligt mycket mer för att få killars uppmärksamhet än vad killar nånsin gjort eller kommer göra.. eller?!

Ta detta till exempel..

På mitt jobb finns det ett biljardbord, alltid omskockat av grabbar som kör sitt race och spelar.. OCH ett gäng tjejer som sitter å tittar på. När killarna gör nånting roligt så skrattar dom och när killarna skjuter något bra skott så berömmer flickorna. OK, det är väl trevligt!
Men hur ofta ser man killar sitta runt en gäng tjejer som spelar ett spel eller snackar om nånting och berömma dom när dom gör nåt bra eller bara iaktta för att skratta när de säger nånting roligt?? Ty aldrigg, för grabbarna kör sitt race och tänker inte så.. för de vet att förr eller senare kommer en flicka och boostar dem. För så har det alltid varit!

Fattar du min poäng?

Tjejerna gör precis det som samhället har uppmuntrat dom till alltid, hänga runt grabbarna som uppenbarligen är "jordens centrum" och uppmuntra dem, medan deras egna egenskaper och viljor försvinner i längtan att få grabbarnas uppmärksamhet. Först när de boostat killarna to the top kan de få det de längtar efter, förhoppningsvis! Men bara för att de först gav allt de kunde!
Jag går inte med på det spelet! Tycker inte det är en fair deal!

Ge och ta är jag absolut med på, det är det alla relationer bygger på. Men att killar kör sitt race
medan flickorna får jaga deras uppmärksamhet är inte ok. De flickor ja möter på Hallen är så fantastiska och skulle ha så mycket att e om de bara insåg att trenden lurar dom.

Det värsta är att det är flickorna som måste slåss för att vända på steken.. för killarna ser och gör som vanligt inget.. i sitt mansland!

Som sagt.. INTE OK!

4 kommentarer:

  1. Du kan inte ha upplevt mycket i livet flicka lilla. finns män o det finns små pojkar som spelar biljard o springer på krogen varje helg. Har själv träffat många kvinnor som föredrar krogen i stället för en mysig hemma kväll.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ser det hela från en kvinnas perspektiv och inte helt objektivt. Nu menar jag inte att jag gör det heller. Men handlar det inte, som du skriver om i så många andra inlägg - Att ta för sig? Uppenbarligen gör inte tjejerna det i det här fallet. Men faktum är ju att de väljer att sitta vid biljardbordet. För inte tvingar killarna de att sitta där.

    Sen säger du att om tjejerna bara körde sitt race skulle de bli ensamma för killarna skulle inte märka något. Det håller jag inte alls med dig om. I början ja, men därefter kommer väl killarna till slut märka att de måste anstränga sig själva mera för att få en tjej.

    Men vänd på steken då, om du går på krogen, eller puben. Inte är det tjejerna som sitter och passar upp på killarna. Där är rollerna om något helt ombytta.

    Sen kan vi diskutera huruvida det är bra eller dåligt att det är på detta sätt. Men ingenting har bara en sida, allting går att nyansera.

    Men det är ett intressant ämne att ta upp.

    SvaraRadera
  3. Det är sant att vi alla är subjektiva från vårt eget håll.. Jag uttrycker bara det jag ser och det jag upplever. Krogliknelsen stämmer ju uppenbarligen, skillnaden är väl att tjejer blir uppskattade mer för hur snygga dom är än för att de är grymma på något, om du vill jämföra med krogen.. potato, potAto kanske.. Jag är öppen för dikussion!

    SvaraRadera
  4. Det är möjligt att det handlar mer om utseendet på krogen. Nu tror jag ju dock inte, som i fallet du tar upp (biljard) att det har att göra med deras färdigheter med biljardkön som tjejerna egentligen uppskattar utan vilka killarna är, ser ut. Fördmodligen ligger det nog på det sist nämnda, ja jag är lite av en skeptiker ibland.

    Kanske är jag som är insnöad i min egen värld och därför anser att prisas den som prisas bör, oavsett om det är för duktiga egenskaper, utseende eller annat.

    SvaraRadera