onsdag 16 mars 2011

Disneys största rasist..

..kan lära oss mycket!

Även om jag bestämt för att jag ska dissa all Disney-film i framtiden på grund av tveksamt budskap så kan jag inte undgå från att de har en del att lära oss med. För även om den lär oss att man kan leva lycklig i alla sina dagar om bara prinsen kommer, vilket har visat sig tveksamt, så finns det sensmoral som både sverigedemokrater och nynasister skulle behöva höra.

Gaston, Belles desperata förföljare i Skönheten och Odjuret visar detta. Visserligen hade han underliggande motiv att gifta sig med Belle om han räddade odjuret, men har vi inte all det? Är det inte egentligen det som världens alla åsikter bygger på, underliggande motiv för egen räkning. Gastons vägran att se hur Odjuret kunde vara god gör honom till Disneys största rasist.
Hans lilla hejjarsång när folket går mot slottet för att döda lyder:

"Det vi inte förstår kan vi inte tycka om"

Jag skulle vilja utnämna detta till världens diskrimineringstoner!
För är det inte så att det är precis det det handlar om. Att inte förstå gör oss oroliga och rädda och då slår vi bakut.

Manliga chefer förstår inte sättet kvinnliga chefer jobbar på och vill inte sätta sig in i det, så d undviker det!
Svenskar förstår inte hur invandrare tänker, maten, musiken och samspelet - så de stänger sina hjärtan och sina dörrar där de e trygga.
Heterosexuella förstår inte - och vägrar ofta ens fråga - hur homosexuella tänker och håller sig därför borta från dem, och snackar skit, till och med brukar våld mot dem.

"Det vi inte förstår kan vi inte tycka om"

Håller du med?
Inte?!!

Gör nånting åt det då!! Börja fråga!

3 kommentarer:

  1. Ok, det är väl kanske inte Disney som är rasist i sig. Karaktären Gaston finns ju i filmen för att bli motbevisad, vilket är bra, för det blir han ju i slutet. Så, slutet gott allting gott..
    Jag gillar liknelsen, för jag e helt säker på att det e precis det där som främlingsfientlighet handlar om!

    SvaraRadera
  2. Men va fan, du provocerade bara. Gah. Nu känner jag mig provokativt bemött här q:

    Du har helt rätt i det, för vi tycker inte om det vi inte kan förstå oss på. Det, i sig självt, ser jag väl inte som något problem. Människan har varit, och kommer nog alltid vara rädd för det okända (med några undantag som bekräftar regeln). Problemet tycker jag istället ligger i det individer som inte _vill_ förstå, lära sig hur någon/något annat fungerar. Då blir den rädslan för det vi inte känner till, till ett faktiskt problem.

    SvaraRadera