söndag 27 mars 2011

Att människor är onda..

..har väl ingen undgått, men känslan jag fick av att läsa boken "Blondie" av Birgitta Andersson, är obeskrivlig. Den grymhet och omänsklighet hon varit med om fick mig att må illa bokstavligt talat!

Hennes historia är omskakande och sida efter sida paralyserades jag av nånting som inte går beskriva i ord. Otrolig förnedring igen och igen, av människor i hennes omgivning, förtryck från samhället, hopplöshet i en situation so verkar omöjlig och var fylld med rop på hjälp som ingen hörde eller såg..

Jag kan inte berätta hennes story med rättvisa ord, men att ondskan måste bekämpas har blivit tydligare för mig nu än nånsin!

Det kan bara göras genom medmänsklighet!

Jag förstår någonstans att det är en ond cirkel och att människor som blivit utsatta för ondska agerar i precis samma mönster som deras företrädare, men et är därför det är så viktigt att bryta mönstret. Det som räddade Blondie från ett liv i prostitution, knark, förtryck, värdelöshet och hopplöshet var kärlek och omtanke. Äkta omtanke!

Människors ondska är stor, men jag vill och vägrar tro annat än att medmänsklighet kan vinna det här kriget!

TACK Birgitta Andersson för att du ville berätta! Din styrka är otrolig och du är en förebild!
Man kan inte gå vidare efter en sådan historia utan att vara förändrad, den har berört mig för alltid och jag tar med mig den ut i världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar