tisdag 17 maj 2011

Att vara rak..

..eller inte vara rak.. Det är frågan!?!!

"Har du också skavsår? Du går så konstigt!"

Den kommentaren fick jag ikväll av en nybekant!
Och svaret är ja, jag hade lite skavsår, men det största delen är ju att jag har min lilla fotåkomma som gör att jag går lite obalanserat och vrider lite på vänsterfoten så det ser konstigt ut. Så jag valde att säga det. Rak fråga rakt svar.

jag anser mig vara en förespråkare för raka frågor. Vi är inte så bra på detta i vårt fantastiska långa land och det tycker jag är lite obehagligt att man aldrig riktigt vet vad folk tänker. Om man tycker någon går konstigt kan man j fråga, så får man svar och sen är det över. Om nån sitter i rullstol är det ju bättre att man frågar hur det är och får svar och sen kan man gå vidare.

Eller?

Jag har inget emot att få frågan, det e som det e.. Kanske ju mer jag berättar desto me kan jag acceptera't.. även om jag till största delen har accepterat mina svaga fötter nu. Men osäkerheten finns ju alltid där lite ändå förstås.. "tänker folk på hur ja går" "tycker dom att jag är konstig"?
Och i såna fall är det ju bättre för båda parterna med raka frågor och raka svar!

Det som slog mig ikväll är att med frågorna formas ju identiteten. JA, jag har lite knasiga fötter..men det är bara en liten del av mig, inte DEN jag ÄR. Jag går lite obalanserat och kan inte springa obehindrat, men det finns så mycket jag kan och så mycket jag tänker på, så mycket annat som jag faktiskt ÄR istället för ett par "knasiga fötter". Det jag menar är att faran med direkta frågor om yttre ting är att man blir identifierad för det man ser.

Egentligen så är det ju så med allt, inte bara handikapp.. Man är svart, vit, lång, smal, har stor näsa eller liten rumpa.. Sen tror folk att det är allt man är.

Lite messed up är det!
Men en bra tankeställare!

För t.e.x mina fotproblem är inte särskilt märkbara dagligen, men tänk de som sitter i rullstol eller har en arm som är kortare etc. Hur känner de vid raka frågor?

Förmodligen, troligtvis som jag.. Blandade känslor!

Så det jag vill säga till världen ikväll är..

..fråga gärna, men döm mig inte efter mitt svar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar