lördag 18 augusti 2012

Om att smida!


Det finns många saker att lära sig i livet..

Oftast är det något nytt varje dag. För mig i alla fall. Jag är rätt sker på att det grundar sig i min nyfikenhet och min tro på att allt går om man bara vill!

Dagens nya lärdom är...(trumvirvel..)
..Smide!!

Det är härligt med vänner var det någon son sa. Jag fick en ny vän för typ två veckor sen. Han heter Fredrik och kan smide. Han brukar hänga i smedjan å fritiden och göra fina rosor, ljusstakar och nycklar som han säljer. Coolt fritidsintresse tycker jag.

Smide hade jag aldrig testat, innan idag :)

Idag var det hantverksmarknad på verkstadsön. Fredrik var där och smidde. Jag var nyfiken eftersom jag aldrig varit i en smedja som varit i action, så jag drog dit. Eftersom det regnade och var lite folk fanns det inre jätte mycket för Fredrik och Viktor i smedjan att göra. Och trots att jag är lite rädd för eld, kom dit klädd i långkjol och inte hade ätit frukost så frågade jag snällt om jag fick prova smida. Min kompis Fredrik är snäll. Jag fick det :)

Först slog jag bara lite.. Lärde mig att hålla elden igång, hålla hammaren och smala av och böja järnet. Inte helt lätt att klura på hur man ska hålla. Och med en Hammaren som väger 1,5kg med, så fick jag kämpa lite i början. Sen höll vi på ett tag. Jag smidde, Fredde svetsade, smidde och coachade mig. Viktor latade sig, och coachade mig lite emellanåt när han inte skrattade åt mig :)

Smida är kul!
Tungt, men när man väl för kläm på det, riktigt spännande och kreativt. Improvisation funkar bra i smide.
Smida är kul, även om träningsvärken väntades efteråt.
Smida var kul, ända tills jag tappade mitt 100gradiga varma verk på min fina kjol. Då fick Fredde hjälpa mig på slutet. Jag lämnade det till experten :)

Det var en kort liten erfarenhet av smidning. Två timmar i smedjan på verkstadsön med två sköna grabbar resulterade slutligen i en helt egengjord (med lite hjälp ;) ljusstake för värmeljus.

Allt är möjligt om man vill!

Jag är ingenting annat än stolt över min fina ljusstake. Å grymt tacksam till. Fredrik och Viktor för deras braiga upplärning.

Det är härligt med vänner.
Man lär sig nåt nytt varje dag.
Idag är särskilt en sådan dag!!!

Tack!!

Här kommer bilder :)


Och om någon tycker om smide och är sugna på att beställa sådan nu checka in Fredriks hemsida här:

http://www.fredrikssmide.se/
Lite reklam så blir alla glada!

:D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar