onsdag 25 juli 2012

Om sprak - Ca fait du bien!


Franskan har manga ord och fraser.. Dom har valdigt mycket at saga har.
Jag gillar't :)

Det ar det jag gillar med sprak overlag. Det ar anda ratt ofta jag inte hittar ratt ord att uttrycka mig med pa svenska, sa da soker jag i engelskan. Funkar inte det sa gar jag vidare till Franska etc. Vissa saker ar helt enkelt svara att fa till pa spraket jag talar just da, vilket det nu ma vara..

Det finns mycket att valja pa, men jag har hittat ett favorituttryck under denna lilla Frankrike vistelse.. Har kommer det:

Ca fait du bien!

Ca fait du bien kan oversattas med "det gor en gott". Det kan man ju tekniskt sett saga i Sverige, men jag kan anda inte pasta att jag hor det sarskilt ofta har.

Ca fait du bien.. Mmm..

Man ar pa stranden och det ar 30grader i solen, sa man gar ner i det kyliga vattnet.. "ca fait du bien"
Vi gar runt pa stan och det ar 30grader i solen och vi koper en milkshake.. "ca fait du bien"
Man kanske snoozar en morgon och sover till kl.14 istallet for kl.9.. "ca fait du bien"
Man kanske tar en kvallspromenad och ser sig omkring i lilla franska byn dar man halsar pa.. "ca fait du bien"

Ja ni fattar poangen!

Man kanske tycker om att ga till jobbet en morgon och vara aktiv for att "det gor en gott",
alltsa "ca fait du bien".

Voila!

Min favoritfras precis just nu!

For helt topp notch maste jag anda saga att Frankrike, bad i bergssjo, sol sol sol, minivacation till Montpellier, nya vanner, nya uttryck.. Allting just nu just har..

Ca fait du bien!

1 kommentar: