måndag 19 mars 2012

Vad gör vi???

Jag vet att jag inte är insatt i ämnet med detaljer om var exporten går eller vem som sköter den. Men det är ingen annan som pratar om det. Är det verkligen bara jag som tycker att det är sjukt att Sverige är en av de stora inom vapenexporten??


DN skriver om detta här.


Jag har diskuterat detta fram och tillbaka med olika människor. I linköping ligger SAAB som tillverkar torpeder. Det ligger en timme från där jag bor och frågan har aldrig varit så nära mig innan. 

Diskussionen tar olika vändningar beroende vem man pratar med. 

En man som tillverkar torpeder menar att de bara ska användas i  försvarssyfte. En kvinna som är insatt i ämnet menar att vapen kommer alltid att tillverkas så det är bättre att VI gör det, vi som har ett fredligt syfte och vill använda det till försvar. På så sätt kan vi veta var de går och inte exportera till de länder som mest troligt kommer skjuta först. Hmm, för det vet vi ju, eller?



Jag är inte dum. Jag fattar väl att vapen alltid kommer finnas. SÅ LÄNGE NÅGON TILLVERKAR DOM!!!


De argument jag hör håller inte nånstans, de gör mig bara irriterad. Jag förstår inte hur man kan ha detta på sitt samvete. HUR kan man sova gott om natten som VD på SAAB och veta att man exporterar vapen som dödar otroligt många oskyldiga varje dag. Till exempel amerikanska soldater som bevisligen skjuter civila i mellanöstern. 

Jag vet att det handlar om pengar. Pengar ersätter tydligen intelligenta resonemang hos förslagsvis intelligenta människor. Igen, jag förstår det inte!


De här tillverkar och skickar vi ut


 


Det här åstadkommer den.. 


Jag tycker det borde vara argument nog!!




Egentligen så spelar det ingen roll om de dödar soldater eller civila. Jag skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att jag bidrar till något slags dödande nånsin. Jag FÖRSTÅR DET INTE! 
Kan någon förklara detta?


Jag väntar bara på den dagen då våra egna vapen börjar användas emot oss. Då våra kloka val av exportländer vänder sig mot Sverige och bombar oss med våra egna bomber. Då sitter vi där med skammen!


Det måste finnas nånting annat vi kan exportera!

Vi måste jobba för att världen ska bli en BÄTTRE plats!

Hjälp mig förstå varför!!



Eller lyssna på den här..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar