måndag 19 mars 2012

under tiden...

"In time"


Det är namnet pÃ¥ en film jag sÃ¥g häromdagen. En bizarr film om tiden. Eller egentligen handlar den om livet. I filmen har alla en klocka inprogrammerad pÃ¥ underarmen, en klocka som visar hur länge man har kvar att leva. De mindre lyckligt lottade kanske fÃ¥r 24 timmar i taget och mÃ¥ste jobba varje dag för att tjäna ihop nästa dags levnadstid. Andra välbärgade kan ha Ã¥rhundranden att leva. En kaffe kostar 4 minuter, en busstur 2 timmar..


Cool ide, tänkte jag när jag först såg reklam för filmen. Cool idé..
Obehagligt tänkte jag efter att jag sett den! 


Obehagligt att hela tiden jagas av tiden och rädslan att inte fÃ¥ ihop nog med timmar. Obehagligt att den tickar iväg sÃ¥ tydligt pÃ¥ armen..
Obehagligt.. En fictionfilm..
Men tänk så likt verkligheten.


Är det inte så att i slutändan så jagas i alla av tiden hur vi än gör?
De flesta av oss har klockor pÃ¥ armen. Klockor som styr vÃ¥r tid, klockor som styr vÃ¥rt liv med järnhand. Klockor som räknar ner dag efter dag och säger Ã¥t oss att det är dags att "sova, äta, jobba, handla, titta pÃ¥ tv, gÃ¥ ut, gÃ¥ hem, hämta pÃ¥ dagis, etc". Armbandsklockor som sitter pÃ¥ handleden, nära vÃ¥ra blodÃ¥dror och tickar.


Tidsuppfattning är kulturellt. Ska man åka buss i Sverige måste man vara på plats exakt på klockslaget bussen går, annars missar man den. Stress och press. Ska man åka buss på landsbygden i till exempel ett Afrikanskt land går man dit när man behöver, sätter sig i bussen och väntar tills den är full. Sen åker man. Inte särskilt stressigt. Bion börjar på klockslaget i Sverige, i Frankrike kan man komma en kvart sent och ändå ta del av reklamen som drar ut på tiden.


Bra eller dåligt? Allt är relativt
Tiden är kulturell.


Att tiden gÃ¥r är inget vi kan styra. Hur tiden pÃ¥verkar oss, kan vi faktiskt styra och trots att jag är born and raised i "punktlughetens land" har jag alltid varit en tidsoptimist. Jag är en romantiker, en drömmare och nÃ¥gonstans i mig har jag nog alltid tyckt att det är lite knas att bli styrd av nÃ¥got som vi egentligen uppfunnit själv. Inte att jorden snurra runt, men att vi lÃ¥ter det ta över vÃ¥ra dagar. Det är inte bara en gÃ¥ng jag har känt att jag inte har kontroll över mitt liv, det är det tiden som har. "In time" gjorde det sÃ¥ mycket mer tydligt för mig att det är sÃ¥ jag känner. Jag har ingen armbandsklocka. Tycker dom är jobbiga att ha pÃ¥ mig. Jag kommer i tid till jobbet och men jag tror att mitt undermedvetna säger till mig och har sagt till mig under hela livet att jag inte gÃ¥r med pÃ¥ att tiden styr mitt liv. Jag värdesätter the "spur of the moment" för mycket för att lÃ¥ta mig styras. Inte genom en klocka som tickar pÃ¥ min arm, det är för mycket av "in time!"


 Det här postades pÃ¥ Facebook..


..Tänkvärt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar