söndag 4 september 2011

Screw Jante, ta plats!!

Det e nånting man inte hör folk säga ofta eller hur?!
Vår underbara kultur är präglad av Jantelagen.. En lag som skrevs i underhållande syfte i en fictionbok av Aksel Sandemose men som vi svenskar sedan längre tagit på blodigt allvar.

Känslan och medvetenheten att man inte vill vara i vägen, störa någon, trampa på någons tår är så djupt inpräntad i vårt sinne, och det märks överallt; på jobbet, på gymmet, i skolan, på ICA, på gatan. Låt inte för mycket, syns inte för mycket, gör inget konstigt, varför tror du att just DU ska få synas?!

Bullshit om du frågar mig! Bullshit som gör att vi förtrycker människors gåvor. Bullshit som
gör att vi missar andras bidrag till mänskligheten och missar att utveckla våra egna förmågor.
Missar att leva om du frågar mig!

Jag har bott i USA.. Där är saker precis tvärtom och målet är att stå på sig så mycket som möjligt och visa vad man går för. Trampa på några tår om så vill.. (det kan man ha åsikter om) men verkligen visa vem man är, vad man vill och ta plats. I love it!

Jag har aldrig känt mig så fri i hela mitt liv som i USA. Den riktiga matilda kom fram utan hämningar eller orosmoment, härligt!

Detta e så viktigt för mig att jag tagit det lite som min mission i vårt förlovade land att pusha för detta.. Uppmuntra människor att ta plats, stå på sig, leva..
Därför säger jag till dig nu.. Läs detta nedan..

Läs det en gång..
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Nu.. SKROTA DET och läs fortsättningen..











LÅT INTE BULLSHIT STYRA DITT LIV!!!!
DET E VIKTIGT!!

1 kommentar:

  1. this was really good and so true, and if you live in sweden long enough that Jantelagen will get in you too. i know its gotten to me.

    SvaraRadera