tisdag 6 september 2011

Man har alltid ett val..

Häromveckan bestämde jag mig för att lyxa till det lite och beställde en massage. Jag har varit lite slten sen min senaste affärsresa så jag var ledig några dagar och tyckte att det var dags att unna sig.. Sånt som vi svenskar gör :)

Så jag ringde runt, hittade ett riktigt bra pris och beställde en helkropps-massage på en timme hos en random massör i Motala.

Så, när man beställer en massage på ett ställe man aldrig varit innan så vet man ju aldrig vad man får. Jag brukar bli massera av mina föräldrars granne hemma i Norrland som knådar på bra, hittar knutar med mjuka rörelser. Ger en massage som består av behandling och ömsint beröring samtidigt. Så självklart, efter mina erfarenheter så var det detta jag förväntade mig.

Denna massör som jag skulle till, fick jag veta, ger vanlig klassisk massage och thai-massage. Jag var inte jättesugen på thai-massagen som jag hört är mer av ett "yoga-pass" än en avslappnande stund, så jag tog den klassiska massagen.

Kvinnan som skulle massera mig var thailändska och det började bra, man hälsar, klär av sig naken, lägger sig på britsen täckt med handdukar. Vanliga proceduren. Så med fågelsång och skogssus som bakgrundsmusik låg jag på britsen och väntade på den ömsinta men medvetna beröringen som skulle börja. Men ack så fel jag fick..

Beröringen som kom var inte mjuk och ömsint, den var hårdhänt, intensiv och effektiv. Hon masserade snabbt och hårt, med mycket armbågar och drag över ryggraden som faktiskt gjorde lite ont. Så det var inte exakt vad jag hade väntat eller ens vad jag ville..

MEN, när jag låg där på bänken under denna behandling insåg jag att jag hade två val.
Antingen skulle jag kunna misstyckaoch bli tjurig över att massagen var så annorlunda från vad jag ville ha. Jag skulle kunna säga till henne, avbryta den eller bara helt enkelt snacka skit om massagen efteråt för att inte andra ska gå dit och få den.

ELLER så skulle jag kunna acceptera den, gilla läget och försöka hitta det positiva i massagen för att njuta av den på rätt sätt. Gå tillbaka till "inga förväntningar" och börja om, hitta det som var bra.

Jag valde alternativ nummer två, och tro det eller ej.. Efter en timme av hårdhänt ryggmassage, fot, hand och magmassage och lite thailändskt stretching och böjning av alla leder på slutet så gick jag från massagen, helt mörbultad, men ändå helt nöjd. Det blev inte som jag tänkt mig, men det blev något annat bra. Tack vare mitt val..

Vi människor har ett behov av att klaga, uttrycka missgärningar och se båda sidorna av myntet. Tyvärr känns det, tycker jag, som att människor oftast väljer alternativ ett i sin inställning. Det är så ofta man hör klagomål, gnäll, snack bakom allas ryggar om småsaker, petitesser, som gör mer skada än nytta. Kommentarer som skapar dålig stämning och sprider det negativa vidare.
Skadar istället för att bygga upp.

Jag har fått höra från viss håll av min bekantskap (långt ifrån alla håll :) att jag är så "himla god" jämt. Å att det var bra, fast också lite störande att ja ska försöka se det positiva jämt i allt. Jag vill inte på nåt sätt påstå att är godare än någon annan, men jag tror att denna syn på mig beror på det jag nämnt ovan.. alternativ nummer två. I en värld där så många väljer alternativ ett, vill inte jag gå med strömmen.

Det "hållet" av min bekantskap ja nämnde är nog den som skulle vlt alternativ ett efter massagen. Klaga på hårdhäntheten, musiken som inte passade in, smärtan på fel ställe och stretchning som inte passade in i sammanhanget. Det hållet i min bekantskap drar ner, sprider missnöjdhet och negativ stämning. Jag vill inte vara med på det. Därför väljer jag nummer två.

Å jag vill uppmana dig att göra detsamma..

Som de sa i mitt utbytesprogram "det är inte fel, det är bara annorlunda".
Välj att se saker i sitt sammanhang, se det för vad det är och acceptera det som du inte är van vid. Det finns alltid ett val med två vägar att gå..

Så var en av de modiga, välj nummer två..

För en bättre värld!

1 kommentar: