lördag 3 september 2011

Mattan vs Ross


"Rachel tells Ross"


I helgen fick uppleva jag en liten Ross-moment..

Ryktet gick att det var den "bästa marknaden ever" i Borensberg, Husbyfjöl marknad heter den. Eftersom den sades vara så stor och bra så ville jag förstås vara med på den, åka dit och kolla in vad som är så bra. Dessutom älskar jag marknader och billiga grejjer är alltid trevligt när man sparar pengar till Thailandsresa :)

Så jag gick in på www.ostgotatrafik.se för att hitta bästa bussen till Borensberg, tror aldrig jag tagit bussen dit. Åkt igenom, ja, men inte åkt dit och stannat. Men jag hittade ett bra alternativ där jag skulle byta buss i Fornåsa. Som ligger nånstans mellan Motala och linköping och för övrigt är känt för sin super trevåningars-loppis. Det lät bra, så jag gjorde mig i ordning och gav mig av.

Jag hade en trevlig bussresa där jag började snacka med killen bredvid som var från schweiz och skulle åka hem efter en visit i Motala. Sånt är ju alltid trevligt och gjorde början på min dag. Väl i Fornåsa hoppade jag av bussen tillsammans med tre ungdomar som visade sig också skulle till Borensberg på marknad. Det bådade gott förstås eftersom jag aldrig bytt buss i Fornåsa förut, så det e ju skönt att få bekräftelse på att man är på rätt väg.

Så vi stod och väntade den där lilla kvarten i Fornåsa, på att bussen skulle dyka upp. Men det gjorde den aldrig. Det gick 10 minuter, det gick 15 minuter.. Vi började gnälla lite med varann över att bussen var sen förstås. En normal reaktion i vårt långa land. Men när bussen var 15 minuter sen bestämde vi oss att göra nånting och ringde till Östgöta trafiken för att fråga vad som hänt.

För det första.. vilket är en klassiker som alla varit med om förstås.. men när man sitter och svarar i telefon på en servicelinje så borde ju regel nummer ett vara att man är service minded och trevlig. Där får dom bakläxa den dagen. Så samtalet kunde ju ha börjat bättre.

När jag ringde och väl började ifrågasätta bussens försening så framkom det att bussen inte var sen utan att den inte skulle komma alls. "Va?" svarade jag, helt förståeligt. "Vaddå?". Här följer samtalet..

Ostgota-mannen "Jo, bussen mellan Fornåsa och Borensberg är en beställningsbuss som man måste ringa två timmar innan och tillkännage att man vill åka, annars kommer den inte.
Jag: "Va, det stod det inte på hemsidan"
Om: "Jodå det står där, tydligt skrivet i svart under bussnumret".
Jag: "Tydligt? Om fyra personer lyckas missa den informationen kan det inte stå särskilt tydligt på hemsidan."
Om: "Men det står där i svart text"

..å det är här the Ross moment kommer in..

Jag: "I svart text? De skulle stå i STORA RÖDA BOKSTÄVER!"

(Ta i beräkning att jag var en aning upprörd efter att ha fått veta att nästa buss inte skulle gå förrän 4 timmar senare och Östgötabuss inte tänkte lyfta ett finger för att hjälpa oss ta oss ifrån Fornåsa!)

Förstår ni kopplingen från vänner avsnittet

"The should put that on the box"

Lite långsökt kanske, men jag kände mig ändå som Ross.. Som en idiot som missat en viktigt information som jag "borde ha sett för den stod ju så tydligt." Även Ross's situation var lite allvarligare än min.

Jaja, historien slutade i alla fall med att min underbara kollega som precis skaffat bil gjorde dagens goda gärning och kom och körde mig och två av ungdomarna från Fornåsa till Borensberg.

En härlig dag med både glädje och drama där allt slutade lyckligt förstås!

Å kanske jag har sett lite för mycket Vänner-avsnitt, haha..
Men det är det värt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar