onsdag 16 november 2011

Snabba lösningar..


"Livet är inte ett problem som ska lösas utan en stund som ska upplevas".

Livet är inte lätt. Shit, vi kämpar väl alla varje dag med att få allt att gå ihop, och jag tror många av oss frågar oss ständigt varför vi gör detta. Varför vi låter oss hunsas runt i ekorrhjulet som aldrig slutar snurra. Hur ska man hitta frid mitt i allt kaos, mitt i all stress, mitt i allt som händer samtidigt? Bergochdal-banan känns ofta okontrollerbar och vi försöker hitta vägar att gå som gör allting lite lättare.

Jag är ett praktexempel på detta. Ge mig en magisk trollformel som kan göra allting rätt. Jag har inte tid att vänta på att processen ska lära mig sin läxa, på att visheten ska växa fram. Jag vill kunna allt nu. Jag vill ha kontroll på allt nu. När jag gör misstag vill jag rätta till allt nu och bli perfekt igen, nu.

Det är väl inte svårt att se var det kommer ifrån. Vårt speedo-samhälle, som vi själva skapat, och som ger oss magsår. Snabbmat, snabb-bantning, snabbhandling, snabbreklam, speed-dating, snabbtåg, om din partner inte passar byt snabbt, eloping (snabbgiftemål), snabba cash till den snabba bilen.

Det är inte SÅ konstigt att jag söker snabba svar på min personliga utveckling.

Men vet ni, det GÅR inte!

Hur lång tid tog det inte innan jorden var färdigformerad?
Hur lång tid tar det inte för en gran att växa?
Hur lång tid tar det för ett barn att växa i magen?

Det kan man inte skynda på. det tar den tid det tar!

Jag tror det är samma med livets hårda skola och allt man måste gå igenom på vägen. Man kan inte skynda på en processen. Om du är som jag och letar snabba lösningar på personlig utveckling tycker jag du ska ta ett steg tillbaka. Både du och jag lurar oss själva.
Missar poängen med livet!

Lite knepigt eftersom det går emot allt vad samhället säger!
Samhället som jag och du lever mitt i!


Carpe Diem!

Det kommer!

Antar att det är livets läxa just nu..


..lurad pojke..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar